Brev:
8,5 mdr og småt spisende
1. maj 2015
Alder:
8 mdr.
8,5 mdr og småt spisende
Kære Helen
Mange tak for dit grundige svar omkring min datters sovevaner. Du har helt klart givet os ideer og ny energi til at forsøge at ændre hendes vaner. Jeg tror dog det bliver svært at undgå en smule gråd og protest når hun skal vænnes fra de gamle vaner.
I forbindelse med dit svar nævner du at vi kan prøve at give hende en godnatgrød. Det giver mig anledning til at stille dig nogle andre spørgsmål omkring hendes mad.
Hun er en meget småt spisende pige og har egentlig altid været det. Da jeg ammede hende fuldt ud, spiste hun altid kun et par minutter og ville ikke have mere. Det resulterede i, at hendes vægt er steget meget langsomt, ca. 100 g. Om ugen – nogen gange mere, andre gange mindre. Men hun har altid være glad og veltilpas, så hverken læge eller sundhedsplejerske har været bekymret. Hun bliver stadig vejet en gang i mellem, så vi lige kan følge med i om hun tager på. Hun vejede 3,3 kg da hun blev født og vejer nu lige omkring 7 kg.
Hun begyndte at få grød da hun var 5 mdr. Hun var allerede tidligere meget interesseret i vores mad, så tænkte at det ville blive godt for hende at starte og min sundhedsplejerske mente også hun ville tage mere på, når hun kom i gang. Men hendes interesse for maden var ikke særlig stor. Hun hyggede sig med at sidde i højstolen og ville også gerne smage lidt, men det blev aldrig til mere end et par skefulde. Det er sådan set det samme nu. Hun spiser måske 5 skefulde og vil så ikke rigtig mere. Nogen gange ryger der mere ned, andre gange slet ingenting.
I starten ville jeg helst kun give hende hjemmelavet mad, men nu prøver vi en masse forskelligt, både hjemmelavet og mad fra glas. Hun har også fået et par favoritter, som der ryger noget mere ind af, men kan jo ikke servere spaghetti kødsauce eller frugtmos for hende hele tiden ;-) Grøntsagsmos gider hun slet ikke for tiden. Er for nylig begyndt at give hende rugbrødshapsere, det kan hun godt lide og spiser måske 4-6 små hapsere. Hun får også for det meste noget at sidde med i hånden, fx frugt, agurk eller en ske. Hun er lige begyndt rent faktisk at spise det hun sidder med i hånden, eller er det bare blevet mast mellem fingrene. Skeen er hun også begyndt at putte i munden selv af og til.
Jeg tror som sådan godt hun kan lide det meste mad, men hun virker bare ikke særlig interesseret i det. Hun er meget opmærksom og sidder og får øje på alt muligt andet eller lytter til hvad der sker udenfor. Jeg forsøger at være fange hendes opmærksomhed og åbne min egen mund og sige nam nam osv, men efter et par skefulde er munden bare lukket og hun vender sig tydeligt væk og vil ikke have mere. Nogen gange ender det også med at hun bliver ked af.
Fordi hun ikke spiser særlig meget, har jeg indtil for nylig ammet hende en hel del stadig, men det har jeg skåret kraftigt ned på nu, for at se om det ville give hende mere appetit. Jeg kan mærke en lille ændring, men det er stadig ikke meget hun spiser.
Her er en dagsplan sådan som det oftest ser ud.
Kl. Ca. 5: Ammes og sover lidt videre
Kl. Ca. 6.30-7: Vågner og tilbydes havregrød m. Frugtmos (spiser et par mundfulde)
Kl. 9: Frugtmos (det vil hun som regel gerne have) Puttes herefter til lur
Kl. 11-11.30: Frokost, fx. Rugbrødshapser, rester fra aftensmad, eller grøntsagsmos (spiser en lille smule)
Kl. 14-14.30: Ammes og puttes til lur
Kl. 16: Frugtmos eller grød (spiser et par mundfulde)
Kl. 18: Aftensmad sammen med os, så vidt muligt får hun det vi får. (spiser ikke så meget her, ammer bagefter hvis hun slet ikke spiser.
Kl. 20: Ammes og puttes til natten
Kl. 23-24: Ammes og sover nu nogen gange til næste morgen tidlig uden amning.
Mine spørgsmål til dig er altså:
Spiser hun nok?
Får hun næring nok når hun spiser så lidt til måltiderne? (Hun spiser mest frugt)
Skal jeg amme hvis hun slet ikke spiser det hun får tilbudt? (Kan ikke lide hvis der går mange timer uden hun får noget.)
Hvad kan vi gøre for at gøre hende mere interesseret i mad?
Har du gode ideer til retter som kan være et hit?
Skal vi bare slå koldt vand i blodet og håbe at det lige pludselig kommer?
Hvornår skal hun begynde at kunne spise lidt selv?
Mange hilsner S